AMALAN YANG PALING MENDEKATKAN DIRI KEPADA ALLAH - Kisah Teladan

Latest

Takut Allah Dan Rindukan Nabi

Friday 30 September 2016

AMALAN YANG PALING MENDEKATKAN DIRI KEPADA ALLAH


Dari Ibnu Abbas radhiyallahu’anhu, ada seorang lelaki datang menemui dirinya dan menceritakan, “Suatu ketika aku melamar seorang perempuan, akan tetapi dia tidak mahu menikah denganku. Lalu ada orang lain yang melamarnya dan dia mahu menikah dengannya. Aku merasa cemburu kepadanya, hingga aku pun membunuhnya. Apakah aku masih boleh bertaubat?”. Ibnu Abbas bertanya, “Apakah ibumu masih hidup?”. Dia menjawab, “Tidak.” Lalu Ibnu Abbas mengatakan, “Kalau begitu bertaubatlah kamu kepada Allah ‘azza wa jalla dan dekatkanlah dirimu kepada-Nya sekuat kemampuanmu.” ‘Atha’ bin Yasar berkata: Aku pun menemui Ibnu Abbas dan bertanya kepadanya, “Mengapa engkau bertanya tentang apakah ibunya masih hidup?”. Beliau menjawab, “Sesungguhnya aku tidak mengetahui ada suatu amalan yang lebih mendekatkan diri kepada Allah ‘azza wa jalla daripada berbakti kepada seorang ibu.”  

Sumber : Hadis Riwayat Bukhari dalam al-Adab al-Mufrad

No comments:

Post a Comment